30 oktober, 2008

Ryslig läsning!

Så här i Halloween-tider passar det bra att erinra om verkligt ruskig läsning! Det handlar inte om serier denna gång, utan om s.k. kiosklitteratur. När jag städade ur min mors lägenhet hittade jag nämligen en pocket i Wahlströms serie "Lyckohjärtat"! Och om jag ska vara ärlig tror jag inte att mamma köpt den själv - på 70/80-talen var jag flitig kund i div. andrahandsbutiker och det kan mycket väl tänkas att jag inköpte denna famösa volym som gåva till henne!
Dessa pockets utgavs i mycket komplicerade nummerserier. Trots att den här bär nr 1 på framsidan så är det egentligen nr 62 i serien "Lyckohjärtat"! Däremot är det den första pocketen av författarinnan Selma Ståhl-Andersson ("TV-Selma"!!) i denna serie, och därav ettan. Hängde ni med?
Egentligen är omslagets insida mer intressant än utsidan, ty där görs reklam för några andra Wahlströms-pockets:
  • Manhattan som redan då hade mer än 20 år på nacken, ofta med suggestiva omslag av Bertil Hegland.

  • Kosmos med novellversioner av den nu totalt bortglömda TV-serien "Rymdskepp Orion".

  • Kalla Kårar med rysarnoveller. Och därmed en passande avslutning på detta skrämmande inlägg!

Inga kommentarer: