10 juli, 2008

Klassiker på norska!

När jag växte upp tillbringade vi ett antal semestrar i Norge och Danmark. Jag gissar att orsaken egentligen var den fördelaktiga växelkursen - det handlades mycket mat på de där resorna. Men för mig var det väsentliga att utforska serietidningarna i våra grannländer! Jag granskade noggrannt alla skillnader, som att Kalle Anka hette Anders And i Danmark och att Buster gavs ut under namnet Rekordmagasinet i Norge!
Än idag finns skillnader i utgivningen vilket gör att jag (fortfarande) tar alla tillfällen i akt att besöka tidningskiosker eller antikvariat när jag besöker våra grannländer. På den senast genomförda semestern upptäckte jag att man i Norge nu börjat utge Illustrerade Klassiker i snyggt inbundna volymer. Varje band innefattar 4 serietidningar (i kronologisk ordning) och dessutom omfattande textmaterial med presentation av författare och originalverk. Det är norska Egmont som står bakom utgivningen. Månntro det är alltför naivt att hoppas på något liknande i Sverige?
Läs mer om den norska utgivningen på Egmont Univers.




Inga kommentarer: