18 januari, 2008

Humor i högform med Högfeldt!

Jag är lyckligt lottad som har ett bibliotek på min arbetsplats. Ett bibliotek som dessutom har godheten att regelbundet sälja utrangerad litteratur till förmånliga priser!
Vid höstens utförsäljning hittade jag en bok vars omslag föreföll märkligt välbekant, och snart erinrade jag mig att min mormor hade några humoristiska vykort i samma stil. Boken bar titeln Högfeldts Bästa och jag slog till och köpte den för det facila priset av 10 kr!

Robert Högfeldt föddes i Holland av svenska föräldrar år 1894, uppväxten tillbringades i Tyskland och till Sverige kom han 1913.
Han slog igenom på allvar som illustratör på 1920-talet och nådde snart stor uppmärksamhet runt om i europa för sin humoristiska stil, fylld av naivism, klurighet och dessutom ett stänk bitsk satir!
Han medverkade i stora internationella tidskrifter, bl.a. fick han en räcka teckningar publicerade i tidningen Life på 1940 talet, dessa finns återgivna här och här. Life kallade honom f ö "Sweden's best known comic artist"!
I Sverige känner vi honom bäst för hans trollteckningar. 1934 gjorde han sveriges första tecknade barnfilm under titeln "Bam-Bam, så tuktas ett troll". Han var även flitig illustratör av barnböcker.
Högfeldt gjorde också vägg- och fönstermålningar på restaurant KB i Stockholm, vilka fortfarande kan beses!
Robert Högfeldt avled i Stockholm 1986 (vissa källor anger 1984). Hans akvareller går idag för höga priser, men självfallet går det även bra att bekanta sig med konstnären via reproduktioner, vykort, tidningar - eller varför inte göra som jag, och köpa Högfeldts Bästa!
Bokens omslag är förresten ett utmärkt exempel på Högfeldts stil. Där sitter konstnären, omgiven av stirrande, fnissande och gråtande(!) åskådare, till synes oförmögen att koncentrera sig på den illustration han håller på att skapa!

Inga kommentarer: